Mapy na lekcjach geografii to integralna część nauczania geograficznego. W dzisiejszych czasach dostęp do szeroko rozwiniętych i aktualnych map jest na wyciągnięcie ręki. Świat korzystający Geolokalizacji, wymaga ich ciągłej aktualizacji. Na lekcjach warto korzystać z różnych elektronicznych map, ze względu na inne odwzorowania czy stosowane symbole. Innym sposobem na zaciekawienie uczniów, jest porównanie aktualności atlasu geograficznego z informacjami zawartymi, w jego elektronicznej postaci.

W tym poradniku szerzej zostanie opisana mapa, stworzona przez Google Map’s. Jest to świetne narzędzie do pracy na lekcjach. Oprócz wspomnianego narzędzia, w Internecie dostępne są mapy Microsoft’u, czy Nokii (pod nazwą Here Map’s).

4.1 Wyszukiwanie informacji

W górnej części mapy znajduje się wyszukiwarka lokalizacji. Wystarczy podać nazwę regionu miejsca lub budynku,
a także firmy. Po wyszukaniu wyskoczy nam wiele informacji o danym miejscu lub regionie. W niektórych przypadkach pojawią się informacje odnośnie linii tramwajowych czy rozkład pociągów. Klikając na zakładkę w pobliżu (ryc. 29), możemy wyszukać wszystkie obiekty, które znajdują się w niedalekiej odległości od wyszukiwanej lokalizacji (np. restauracje, muzea itd.).

Ryc. 29 Wyszukiwanie w pobliżu lokalizacji

Ryc. 29 Wyszukiwanie w pobliżu lokalizacji

Jeżeli jesteśmy zalogowani w usłudze Google, mamy także możliwość za pisania danego miejsca do ulubionych lub wysłania lokalizacji na telefon (dostępne tylko z systemem android).

4.2 Wyznaczanie trasy

W następnym kroku możemy wyznaczyć trasę, która w narzędziach Google jest bardzo rozbudowana. Do wyboru jest środek transportu (samochodem, pieszo, rowerem, pociągiem lub samolotem). Jeżeli zdecydujemy się na trasę pieszą lub rowerową, oprócz standardowych informacji o trasie wyświetli się przekrój hipsometryczny (ryc. 30). Przydatne narzędzie do planowania wycieczek krajoznawczych (np. po Suwalszczyźnie, gdzie teren posiada duże deniwelacje). Planując trasę można dodać kilka przystanków pośrednich, między punktem początkowym i końcowym.

Ryc. 30 Przekrój hipsometryczny w Google Map

Ryc. 30 Przekrój hipsometryczny w Google Map

Jak widać na powyższej rycinie, wyświetlają się także przekroje alternatywnych tras, dzięki czemu można wybrać tą najlżejszą do przebycia lub optymalną względem czasu przejazdu do deniwelacji terenu.

Czytaj dalej!  2.2 Chmura danych

4.3 Tworzenie map na dysku Google

Przechodząc do tworzenia map, należy skorzystać z Google Drive, który był opisany we wcześniejszych rozdziałach. Mapę tworzymy podobnie jak arkusz kalkulacyjny.

Ryc. 31 Tworzenie map w Google

Ryc. 31 Tworzenie map w Google

Edytor Google daje podstawowe narzędzia do tworzenia map, tzn. dodawania obiektów punktowych (znaczniki) i liniowych (poligonowych). Oprócz standardowych danych można dodać swoje, klikając na link importuj. Odpowiednio przygotowane pliki np. csv ze współrzędnymi geograficznymi, pozwalają na dodanie wielu znaczników w jednym czasie. Dodatkowo jest możliwość przesłania trasy w formacie GPX.

Wykorzystując GPS w terenie, uczniowie mogą zapisywać współrzędne obiektów, a następnie dodawać je do arkusza Google. Pierwsza kolumna to długość geograficzna, następna szerokość geograficzna oraz trzecia, jako nazwa obiektu. Następnie poprzez zakładkę importuj, dodają plik arkusza kalkulacyjnego do mapy. Oprócz powyższego zastosowania do mapy można dodać zdjęcia. Oprócz zwyczajnego znacznika i jego opisu, pojawi się dokumentacja fotograficzna.

4.3.1 Dodawanie znaczników

W pierwszej kolejności wybieramy z narzędzi (pod polem wyszukiwania) dodaj znacznik. Następnie klikamy w dowolne miejsce na mapie i nadajemy nazwy i opis. Po zapisaniu danych, mamy możliwość zmiany kolorów, a także dodania zdjęcia. Wszystkie operacje dodawania danych na mapę są bardzo proste, dlatego nie ma sensu ich dalszy opis. Powyżej na rycinie (32) znajduje się przykładowy znacznik pomnika przyrody, z przeprowadzonej wycieczki terenowej. Oprócz dodawania punktów, można podzielić je na poszczególne warstwy. Dzięki czemu dane będą odpowiednio posegregowane, a ich późniejsze wyświetlanie lub edycja będzie znacznie łatwiejsza.

Ryc. 32 Znaczniki w Google Map

Ryc. 32 Znaczniki w Google Map

W bardzo podobny sposób jak znaczniki, dodajemy warstwę liniową (poligonową). Tutaj Google znacznie ułatwia to zadanie, wystarczy wybrać jaką trasę wektoryzujemy (np. samochodowa, piesza lub rowerowa). W kolejnym kroku wybieramy początkowy punkt na mapie, następnie punkty pośrednie, a w ostatnim miejscu punkt końcowy (w tym miejscu klikamy 2 razy szybko lewym klawiszem myszy, aby zakończyć tworzenie linii lub kształtu). W nowo powstałej warstwie mapy, nadajemy odpowiednią jej nazwę. Wszystkie dane zapisują się automatycznie na dysku Google, w czasie rzeczywistym.

Ryc.  33 Przykładowa mapa wycieczki rowerowej

Ryc. 33 Przykładowa mapa wycieczki rowerowej

Napisane przez: Mariusz Kupczyk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *