Umiejętność organizacji danych jest tak samo ważna jak ich pozyskiwanie. Uczniowie, którzy będą wykonywać zadania przetwarzania i organizacji danych, powinni w dobrym stopniu opanować zagadnienia opisane w poprzednich rozdziałach.

Stworzenie tablicy przestawnej jest proste w użyciu, jednak jej ustawienie może przysporzyć problemy, zwłaszcza osobom niedoświadczonym w szczegółowej analizie danych. Dla przykładu posłużymy się danymi zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Oczywiście tablicę można stworzyć na dowolnych danych, jednak ten przykład ma być łatwy w rozumieniu. Przykładowa tabela poradnika zawiera 48 wierszy oraz 11 kolumn (ryc. 25). Przeszukanie takiej ilości danych może być czasochłonne, jednak w tym przypadku tablica przestawna sprawdza się doskonale.

 

Wystarczy zaznaczyć dane i wybrać z zakładki dane -> tabela przestawna.

Ryc.  25 Przykładowe dane zanieczyszczeń powietrza

Ryc. 25 Przykładowe dane zanieczyszczeń powietrza

  • W pierwszej kolejności sprawdzamy czy wszystkie dane
    w tabeli mają wartość liczbową,
  • w tym celu tworzymy tymczasowy nowy wiersz w górnej części tabeli. Wykorzystujemy kod =ISTEXT(),
  • jeśli wartość jest fałszywa, wtedy wartość jest liczbą.
    W innym przypadku zmieniamy format komórek na liczbowe,
  • usuwamy tymczasowy wiersz i zaznaczamy wszystkie dane,
  • następnie klikamy dane -> tabela przestawna,
  • pojawi się nowe okno, w którym ustawiamy parametry,
  • wiersze to dane, które chcemy filtrować. Dodajemy tam kolumnę: Data, czas i zanieczyszczenia,
  • odznaczamy opcję pokaż sumy,
  • następnie przechodzimy do zakładki filtry, wybieramy interesujące przedziały czasowe (w poradniku wybrano godziny 6,12 i 18),

W ten sposób wyświetlimy dane, które dotyczą konkretnej godziny lub daty (ryc. 26).

Ryc.  26 Tabela przestawna z danymi filtrowanymi

Ryc. 26 Tabela przestawna z danymi filtrowanymi

Dla tak przygotowanych parametrów możemy obliczyć średnią lub inną dowolną funkcję matematyczną, identycznie jak w normalnym arkuszu kalkulacyjnym.

Wszystkie dane można w dowolny sposób ustawiać. Jeżeli chcemy szybko obliczyć średnią na dużej ilości danych np. dla całego dnia lub konkretnej godziny dla całego roku, wtedy zmieniamy kilka ustawień.

  • Wiersze – dane z Datą,
  • wartości jako kolumny – tutaj wybieramy dowolne dane, które chcemy obliczyć,
  • Ustawiamy wartości jako średnia (AVERAGE),
  • Pozostałe ustawienia usuwamy, tak jak na ryc. 27.
Czytaj dalej!  3.1.3 Klimatogram

Dowolnie komponując wiersze, kolumny, filtry itd. uzyskujemy unikalne możliwości analizy danych. Ciekawa zabawa dla uczniów, niestety może zająć dużo czasu. Tablice przestawne są bardzo czasochłonne dla osób, które zaczynają z nimi przygodę. Warto jednak poznawać nowe metody, ponieważ znacznie ułatwiają one życie.

Ryc.  27 Średnia arytmetyczna dla dużej ilości danych

Ryc. 27 Średnia arytmetyczna dla dużej ilości danych

W bardzo prostych krokach wykonamy operacje na dużej ilości danych, przez co nie będziemy musieli „dużo klikać”. Tablica przestawna dla uczniów zdolnych, będzie ciekawą alternatywą (dla nich często zadania na lekcjach są zbyt łatwe).

Napisane przez: Mariusz Kupczyk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *